Nieuw project: Let’s get digital !

18/06/2020

Eind april gingen wij met zes studenten uit het sociaal-agogisch studiegebied aan de hogeschool VIVES te Kortrijk van start met onze bachelorproef. Hét sluitstuk van onze opleiding.  Vanuit vzw Kompani kwam de vraag om een tool te ontwikkelen die de dialoog over digitaal en sociaal mediagebruik binnen de Bijzondere Jeugdzorg tussen kinderen, jongeren, de begeleiders en de context op gang brengt.  

Zowel de positieve als de negatieve kant van de digitale wereld worden als gespreksonderwerpen binnen de tools bevorderd.  Kinderen en jongeren binnen de Bijzondere Jeugdzorg kunnen kwetsbaarder zijn voor bepaalde risico’s die verbonden kunnen zijn aan onlinegedrag.  Het is dan ook belangrijk om hen mediawijs te maken en er zo voor te zorgen dat ze zich weerbaar kunnen opstellen tegen gevaren op het internet.

 

We zijn van start gegaan met de kennismaking met de verschillende meewerkende organisaties: vzw Kompani, vzw De Loods, vzw O2, Zonnewende en vzw De Walhoeve. Na gesprekken met begeleiders, een rondvraag bij de kinderen en jongeren over digitale en sociale media via enquêtes en diepte-interviews konden we ons een beeld vormen over hoe met internet en verschillende toestellen wordt omgegaan. 

Van daaruit vertrokken we om een spel te ontwikkelen dat drie aspecten behandelt: informatie rond digitale en sociale media, een sensibiliserend stukje over digitale en sociale media en ten slotte enkele leuke doe-vragen. De bedoeling hiervan is dat alle partijen meer te weten komen over hun eigen sociale mediagebruik en kunnen bijleren van elkaar. Het spel bestaat uit verschillende kaartjes waar vragen of opdrachten opstaan en een bordspel dat ervoor zorgt dat men competitief kan deelnemen.

Daarnaast stelden we een handleiding op waarin de belangrijkste en meest courante fenomenen die zich op internet of sociale media voordoen, gebundeld werden.  Door middel van een korte uitleg van de begrippen en enkele links naar diverse websites, filmpjes of reeds bestaande tools, kwam een pocketversie van het boekje tot stand.  Met deze twee leuke tools bieden we de kinderen, jongeren, hun context en de begeleiders een houvast om aan de slag te gaan rond mediawijsheid.  Door dit project uit te voeren, hopen we dat kinderen en jongeren vaak en tijdig vragen durven stellen aan hun begeleiders en context over digitale en sociale media.

De gehele bachelorproefperiode viel in de periode waarin we allemaal in ons kot moesten blijven.  Hierdoor werden heel wat interviews en ontmoetingen via videochat geregeld en dit gaf een andere dimensie aan ons project.  Door de coronacrisis werd ons thema bijzonder actueel.  Het was een spannende en leerrijke periode om onze opleiding mee af te sluiten.

De studenten realiseren hun bachelorproef en het spel met de steun van Lionsclub Ieper – Poperinge.  De serviceclub probeert reeds meerdere jaren de digitale kloof in de jeugdzorg te dichten en dit niet alleen door te investeren in actuele laptops en tablets maar ook door te investeren in nieuwe projecten op maat rond mediawijsheid in de jeugdzorg.